زير دريايي هاي پرتاب كننده موشك بالستيك(SLBM)

اولين تست موفق اين نوع از موشك ها در جنگ جهاني دوم و توسط نيروي دريايي المان(زير دريايي U-boats) انجام گرفت.اين زير دريايي دو سكوي پرتاب داشت.در اين مدل و ديگر  موشك هاي بالستيك شليك شونده از زير دريايي(SLBM),نياز به حضور زير دريايي در سطح اب بود.اما بعد از جنگ جهاني دوم سيستم هاي پرتاب به سرعت پيشرفت كرده و براي پرتاب موشك از زير اب تطبيق داده شدند.در سپتامبر سال 1955 اتحاد جماهير شوروي  اولين كشوري بود كه موشك بالستيك را از زير دريايي پرتاب كرد.

 

ادامه نوشته

ماهواره ي مصنوعي چيست ؟

ماهواره ي مصنوعي شي ايست كه توسط انسان ساخته شده و به طور مداوم در حال حركت در مداري حول زمين يا اجرام ديگري در فضا مي باشد. بيشتر ماهواره هاي ساخته شده تاكنون حول كره زمين در حركتند و در مواردي چون مطالعه كائنات، ايستگاه هاي هوا شناسي، انتقال تماس هاي تلفني از فراز اقيانوس ها، رديابي و تعيين مسير كشتي ها و هواپيماها و همينطور امور نظامي به كار مي روند.

ماهواره هايي نيز وجود دارند كه دور ماه، خورشيد، اجزام نزديك به زمين و سياراتي نظير زهره، مريخ و مشتري در حال گردش مي باشند. اين ماهواره ها اغلب اطلاعات مربوط به جرم آسماني كه حول آن در گردشند را جمع آوري مي كنند.
ادامه نوشته

سیستم ردیاب ماهواره ای GPS

همه ماجرا از زمانی شروع شد که موشکهای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در کوبا لو رفت و چنان ولوله ای سراسر امریکا را فرا گرفت که ارتش ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت تا سامانه ای را طراحی کند تا بوسیله آن مختصات و جزئیات نقطه به نقطه کره خاکی را در اختیار داشته باشد. لذا این سامانه به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده با نام (Global Positioning System) و یا همان GPS معروف تولید و در مدار قرار گرفت.

ادامه نوشته

F-15 ایگل

هر جنگنده ای یا به طور کلی هر هواپیمایی، ویژگی یا خصوصیتی دارد که به وسیله آن برتری خود را بر رقیبانش اثبات می کند. اما جمع شدن تمام ویژگی ها و صفات مطلوب برای یک جنگنده در یک هواپیمای به خصوص، قدری مایه شگفتی است، اما واقعیت هم دارد و این مسئله در هواپیمای جنگنده ی اف-15 ایگل، رویایی حقیقی است.

ادامه نوشته

ترمزهای هواپیماهای جت

 

 

پیشرفتهای بوجود آمده در تکنولوژی مواد، روشهای طراحی و آزمون های بعد از ساخت موجب گردیده که در کیفیت و کارائی ترمزهای هواپیماهای جت امروزی بطور چشمگیری بهبود حاصل شود و بدون اینکه فضای بیشتری را اشغال کند دارای اوزون کمتری نسبت به ترمزهای قدیمی باشد.

ادامه نوشته

مبانی کمپرسور

مبانی کمپرسور

ویندوز 7

دانلود راهنمای ویندوز 7

با ۱۰ ویژگی برتر ویندوز ۸ آشنا شوید

 مایکروسافت تغییرات فراوانی را روی جدیدترین ویندوز خود اعمال کرده است. نه تنها رابط (اینترفیس) به طور کلی دگرگون شده ؛ بلکه قابلیت ها و ظرفیت های جدیدی هم به این ویندوز اضافه شده که در این مطلب 10 تا از بهترین هایشان را به شما معرفی می کنیم. 

ادامه نوشته

مواد سازنده ی ماهواره ها

طرّاحی و ساخت سامانه های فضایی، الزامات خاصی دارد که حتماً باید مورد توجّه قرار گیرد؛ الزاماتی چون تأثیر محیط بر سامانه در طول عمر آن، لرزش ها و شوک های هنگام پرتاب، نبود جاذبه، وجود ذرّات کیهانی، بادهای خورشیدی، گرادیان دمای بالا (به اختلاف دمای میان دو نقطه گرادیان دما گفته می شود.) و ... که همه ی این ها، تأثیر زیادی بر روی عملکرد ماهواره دارد. در این میان، سازه ی ماهواره، بیش تر از دیگر موارد اهمّیّت پیدا می کند. در این مقاله انتخاب ماده برای سازه ی ماهواره به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد.
ادامه نوشته

سیستم پمپ ها

با توجه به نفوذ روز افزون سيستم هاي هيدروليکي در صنايع مختلف وجود پمپ هايي با توان و فشار هاي مختلف بيش از پيش مورد نياز است . پمپ به عنوان قلب سيستم هيدروليک انرژي مکانيکي را که توسط موتورهاي الکتريکي، احتراق داخلي و ... تامين مي گردد به انرژي هيدروليکي تبديل مي کند. در واقع پمپ در يک سيکل هيدروليکي يا نيوماتيکي انرژي سيال را افزايش مي دهد تا در مکان مورد نياز اين انرژي افزوده به کار مطلوب تبديل گردد.

فشار اتمسفر در اثر خلا نسبي بوجود آمده به خاطر عملکرد اجزاي مکانيکي پمپ ،  سيال را مجبور به حرکت به سمت مجراي ورودي آن نموده تا توسط پمپ به ساير قسمت هاي مدار هيدروليک رانده شود.

حجم روغن پر فشار تحويل داده شده به مدار هيدروليکي بستگي به ظرفيت پمپ و در نتيجه به حجم جابه جا شده سيال در هر دور و تعداد دور پمپ دارد. ظرفيت پمپ با واحد گالن در دقيقه يا ليتر بر دقيقه بيان مي شود.

نکته قابل توجه در در مکش سيال ارتفاع عمودي مجاز پمپ نسبت به سطح آزاد سيال مي باشد ، در مورد روغن اين ارتفاع نبايد بيش از 10 متر باشد زيرا بر اثر بوجود آمدن خلا نسبي اگر ارتفاع بيش از 10 متر باشد روغن جوش آمده و بجاي روغن مايع ، بخار روغن وارد پمپ شده و در کار سيکل اختلال بوجود خواهد آورد . اما در مورد ارتفاع خروجي پمپ هيچ محدوديتي وجود ندارد و تنها توان پمپ است که مي تواند آن رامعين کند. 

ادامه نوشته

فيبر نوري

بعد از اختراع ليزر در سال 1960 ميلادي، ايده بكارگيري فيبر نوري براي انتقال اطلاعات شكل گرفت .خبر ساخت اولين فيبر نوري در سال 1966 همزمان در انگليس و فرانسه با تضعيفي برابر با اعلام شد كه عملا درانتقال اطلاعات مخابراتي قابل استفاده نبود تا اينكه در سال 1976 با كوشش فراوان محققين تلفات فيبر نوري توليدي شديدا كاهش داده شد و به مقدار رسيد كه قابل ملاحظه با سيم هاي كوكسيكال مورد استفاده در شبكه مخابرات بود.
ادامه نوشته

قطارهای مغناطیسی

Maglev   یا حمل و نقل شناور مغناطیسی(Magnetic Levitation), نام تکنولوژی جدیدی می باشد که با توجه به مشخصه های برجسته اش انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد خواهد کرد. "ماگلو" نوعی از حمل و نقل می باشد که قطار را به طور شناور و کاملا جدا از زمین به وسیله نیروی الکترومغناطیسی به طرف جلو می راند. این روش جدید سریع تر، راحت تر و مطمعن تر از روش حمل و نقل کنونی، همراه با چرخ های مرسوم می باشد..
به دلیل وجود نیروی محرکه اصلی این سیستم در ریل آن، به جای خود قطار، این قطارها بسیارسبک و کنترل آنها در سراشیبی ها بسیار آسان می باشد. ریل های استفاده شده در این سیستم نیز از مواد سبک ساخته شده است. تکنولوژی ماگلو ( Maglev ) این اجازه را به قطار می دهد که به راحتی به سرعت هواپیما ها ( 500 تا 580 کیلومتر در ساعت ) دست یابد.

ادامه نوشته

جنگنده F-16 فالکون

هواپیمای اف-16 فایتینگ فالکون، ساخت شرکت جنرال داینامیکز، جنگنده ای در کلاس کوچک و چند مأموریته می باشد که نخستین پرواز خود را با اولین نمونه خود در سال 1976 به انجام رساند. این هواپیما توانایی حمله به صورت هوا به هوا علیه هواپیماهای دشمن و هوا به زمین علیه تجهیزات زمینی برای مثال تانک ها و زره پوش های دشمن را به طور کامل و بهینه داراست.

ادامه نوشته

گریس

گریس محصولی نیمه مایع تا جامد است كه از اختلاط یك عامل تغلیظ كننده در مایعی روان كننده حاصل می شود . این تعریف نشانگر آن است كه گریس، روانكاری است كه به مقدار مشخصی سفت شده باشد و دارای خواص ویژه ای است كه روغن روانكار به تنهایی آن خواص را دارا نیست .
در مواردی كه نیاز است تا ماده روان كننده دریك مكانیزم در وضعیت اولیه اش باقی بماند (مثلاً یاتاقان چرخ ها)، خصوصاً در جاهایی كه امكان روانكاری مجدد، محدود بوده ویا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد، روانكاری با گریس برتری دارد . هم چنین در مواردی كه نیاز به آب بندی در سیستم وجود دارد، باید بجای روغن، از گریس استفاده كرد .
به دلیل ماهیت ساختاری، گریس مانند روغن وظایف خنك كنندگی و پاك كنندگی را در سیستم به عهده ندارد . اما انتظار می رود به غیر از این دو مورد، گریس ها دیگر خواص روغن های روانكار، نظیر كاهش اصطكاك، ایجاد لایه روانكاری، جلوگیری از ساییدگی، محافظت قطعات در برابر خوردگی، سازگاری با ماد موجود در قسمت های روانكاری را به طور كامل داشته باشند. متدا ترین تغلیظ كننده ها، صابون های فلزی عناصری نظیر لیتیم، كلسیم، آلومینیوم، باریوم، مس و سرب هستند و مایع روان كننده نیز غالباً دارای پایه معدنی می باشد . به منظور بالا بردن خواص گریس و بهبود كارآیی آن، مواد افزودنی مخلفی نظر دی سولفید مولیبدن (به منظور كاهش سایش و اصطكاك) به آن اضافه می شود .
بخش های مختلف اتومبیل كه نیاز به گریس دارند عبارتند از : جلوبندی یا سیستم تعلیق، سیبك ها، یاتاقان های چرخ، محورها و چهار شاخ گاردان .
برای بهره مندی هر چه بیشتر و بهتر از گریس، رعایت نكات زیر ضروری به نظر می رسد :
- گریس را باید به توصیه كارشناسان مربوطه و طبق كتابچه راهنمای اتومبیل، انتخاب و مصرف كرد.
- از اختلاط دو یا چند نوع گریس مختلف باید خودداری شود .
معمولاً برای سیستم جلوبندی از گریس های با پایه لیتیوم یا كلسیم، در سیبك ها از گریس های پایه لیتیومی، در یاتاقان های چرخ، گریس های با پایه سدیمی و در محورها و چهار شاخ گاردان نیز از گریس های پایه لیتیومی استفاده شود . شركت نفت پارس، انواع گریس های مختلف با پایه های صابونی متنوع از جمله كلسیم، لیتیوم و سدیم را تولید می كند كه در همه قطعات وسایط نقلیه كه نیاز به گریس كاری دارند، كاربرد دارد

روغن های دنده

سیستم انتقال قدرت در خودروها، توان ایجاد شده توسط موتور رابه چرخ ها منتقل می كند،تا اتومبیل به حركت در آید . انتقال دهنده های اتوماتیك و مكانیكی دو نوع متداول مورد استفاده در خودرو ها می باشند . همانند سایر قسمت هایی كه در آنها تماس فلز با فلز وجود دارد، این بخش ازاتومبیل نیز، نیاز به روانكاری مخصوص به خود را دارد.
روغن های دنده كه با عنوان های رایجِ واسكازین شناخته شده اند باید به اندازه كافی سیال بوده تابه راحتی در سیستم ـ حتی زمانی كه هوا سرد است ـ توانایی گردش داشته باشد . در روغن های دنده نیز مانند روغن های موتوری، چند درجه ای بودن روانكار دامنه وسیعی از درجه حرارت عملیاتی را پوشش می دهد. ازطرف دیگر روغن دنده باید سازگاری مناسب با فلزات در تماس نظیر فولاد، برنز و یا دیگر آلیاژ های مس را دارا بوده، مقاومت شیمیایی بالایی در برابر اكسیداسیون و سفت شدن از خود نشان دهد و نیز بر روی قطعات، لایه روانكاری پایدار ایجاد كند .
یكی از مهم ترین خصوصیات عملكرد یك روان كننده دنده، ظرفیت تحمل بار آنها و یا به عبارت دیگر توانایی آن جهت جلوگیری كردن و یا به حد اقل رساندن سائیدگی دندانه دنده ها است . این ظرفیت تحمل بار بیشتر با استفاده از مواد افزودنی در روانكار تامین می شود . به این نوع روان كننده ها، روانكارهای فشار پذیر (
EP) گفته می شود .
به منظور تفكیك بین روغن های دنده خودرو با سطوح مختلف از خواص فشار پذیری (
EP) ، انجمن نفت امریكا (API) ، پنج سری روانكار برای سیستم های انتقال دهنده قدرت غیر اتوماتیك تهیه كرده است كه نامگذاری آنها به ترتیب خصوصیت فشار پذیری عبارتند از APIGL-1،2،3،4،5 . در مورد روانكارهای مختلفی كه در سیستم انتقال دهنده مكانیكی خودرو وجود دارد ، روان كننده باید دارای سطوح كیفی حداقل API GL - 1 باشد . اتومبیل های مدرن سطوح كیفی بالاتر نظیر API GL 4، GL 5 را نیاز دارند . سطوح كیفی مذكور، بر روی ظروف روغن های دنده تولید شده توسط سازندگان معتبر، درج می شود .
در صورتی كه سیستم انتقال قدرت از نوع اتوماتیك باشد، حتماً باید از سیال انتقال قدرت اتوماتیك یا
A.T.F استفاده كرد . از روغن های دنده برای قسمت هایی نظیر جعبه فرمان و دیفرانسیل نیز می توان استفاده كرد، كه در این موارد باید به توصیه سازنده خودرو توجه داشته باشیم .

مایع خنك كننده (ضد جوش)

هدف استفاده از سیستم خنك كننده در خودروها، خارج ساختن حرارت اضافی ایجاد شده در اثر فعالیت موتور است تا دمای بدنه فلزی موتور در محدوده مطلوبی، كنترل شود . مایعی كه عموماً در این سیستم استفاده می شود، آب است . اما برخی محدودیت ها موجب می شود كه آب، به تنهایی قادر به ایفای كامل وظایف یك سیال خنك كننده نباشد . به طور مثال وجود آلیاژهای آلومینیومی در مناطقی نظیر سرسیلندر و بدنه موتور كه حرارت زیادی ایجاد می كنند، باعث خوردگی حرارتی می شود . بنابراین وجود مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی در سیال خنك كننده الزامی است .
از طرف دیگر تغییرات دمایی در فصول مختلف سال، سبب می شود آب در دماهای پایین تر از 5 درجه سانتی گراد و بالای 80 درجه سانتی گراد كاربرد نداشته باشد . به همین علت لزوم افزودن یك ماده كمكی به سیال خنك كننده احساس می شود . شركت نفت پارس تولید كننده ضد جوش نیز می باشد كه این محصول تحت عنوان «پارس سهند»، به بازار عرضه می شود . «پارس سهند» با كاهش نقطه انجماد آب در فصل زمستان و افزایش نقطه جوش آن در فصل تابستان به عنوان ضد یخ ضد جوش در سیستم خنك كننده موتور به كار گرفته می شود . از خواص بارز این محصول مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی و سازگاری با تمامی قطعات پلاستیكی موجود در مسیر سیال خنك كننده است .
مهم ترین مشخصه مایع ضد یخ- ضد جوش، كاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش آب است، ولی در عین حال خواص زیر را نیز دارا می باشد :
- محافظت قطعات در برابر خوردگی و زنگ زدگی
- ظرفیت بالای انتقال حرارت
- محلول در آب و غیر قابل اشتعال
- خاصیت ضد كف به میزان بسیار زیاد
پس از انتخاب سیال خنك كننده مناسب، دقت در رعایت نكات ذیل، موجب افزایش كارآیی سیستم خنك كننده خودرو می شود .
سیال ضد یخ ضد جوش، طبق جدول توصیه شده از سوی سازنده خودرو معمولاً با نسبت یك، یك یا 50 درصد با آب مخلوط می شود . ثابت شده است كه این نسبت، بهترین بازده و كارآیی را دارا می باشد . زمان تعویض سیال خنك كننده، حداكثر پس از 2 سال كاركرد تعیین شده است .

روغن موتور و روغن ترمز

روغن موتور به عنوان یك تركیب چند منظوره، نقش بسیار مهم و اساسی در كاركرد مطمئن موتور خودرو ایفا می كند . اهمیت وجود روغن موتور به حدی است كه جزء ملزومات هر خودرویی محسوب می شود و بدون روغن، عملاً امكان حركت از اتومبیل سلب می شود . با توجه به تغییرات در طراحی های موتور و متناسب با آن، تغییراتی نیز بر روی روغن و در جهت هماهنگی با موتور به منظور افزایش كارآیی و حداكثر اطمینان از كاركرد بهینه آن، اعمال شده است .
ادامه نوشته

تعيين اندازه ميدان مغناطيسي ستاره اي نوتروني

براي اولين بار ميدان مغناطيسي يك ستاره نوتروني به شكل مستقيم تعيين شد

با استفاده از رصدخانه پرتو X آزانس فضايي اروپا موسوم به XMM-Newton ، اخترشناسان اروپايي موفق شدند براي اولين بار و بدون واسطه ميدان مغناطيسي يك ستاره نوتروني را مورد سنجش قرار دهند و ديد دقيق تري نسبت به اين موجودات راز آلود كيهان به دست آورند.

ستاره هاي نوتروني اجرامي بسيار چگالند . اين ستاره ها با جرمي معادل خورشيد در كره اي به قطر 20 تا 30 كيلومتر فشرده مي شوند و جرمي با چگالي بسيار بالا را توليد مي كنند. ستاره هاي نوتروني حاصل انفجارهاي ابرنواختري است. پس از آنكه لايه هاي ستاره در اثر انفجاري مهيب در فضا پراكنده شد بقاياي ستاره اصلي به شكل قلبي چگال باقي مي ماند و ستاره نوتروني را تشكيل مي دهد ستاره اي كه با آهنگي غيرقابل تصور به دور خود مي چرخد.

اين گونه اجرام اگرچه خانواده اي آشنا ازاجرام كيهاني به حساب مي ايند اما به شكل فردي و تك تك اطلاع اندكي از آنها در دست داريم.اين اجرام در هنگام تولد دماي بسيار بالايي دارند و تابش قوي از خود ساطع مي كنند اما پس از گذشت زمان با سرعت حرارات خود را از دست مي دهند و به همين دليل تابشهاي قوي خود نظير تابش در محدوده پرتو X را از دست داده و در طول موجهاي راديويي به تابش مي پردازند و به همين دليل است كه براي بررسي آنها بايد از اين طول موجها استفاده كرد. تنها تعداد اندكي از اين اجرام تابشهايي در طول موج X نشان مي دهند.

يكي از اين موارد ستاره اي نوتروني موسوم به 1 E1207.4-5209 است كه در خلال طولاني ترين عكسبرداري رصدخانه XMM-Newton كه 72 ساعت به طول انجاميد آشكار شد.با كمك اين تصوير برداري اخترشناسان اروپايي موفق شدند براي اولين بار به طور مستقيم به اندازه گيري ميدان مغناطيسي اين ستاره بپردازند اين در حاليست كه پيش از اين تنها با كمك روشهاي غير مستقيم نظير استفاده از نظريات شكل گيري ستاره هاي پرجرم و يا بررسي آهنگ كاهش دوران ستاره نوتروني (كه با كمك بررسي داده هاي راديويي امكان پذير مي شد) اين ميدان مغناطيسي مورد محاسبه قرار مي گرفت . اما اين بار اخترشناسان توانستند با رصد تابش پرتو X يك ستاره نوتروني اين ميدان را مستقيما ندازه گيري كنند تابش پرتو X پيش از آنكه در فضا منتشر شود از درون ميدان مغناطيسي ستاره نوتروني عبور مي كند و اين ميدان اثر انگشت خود را بر روي اين پرتو باقي مي گذارد. با بررسي پرتوهاي دريافت شده مي توان ميدان را شناسايي كرد . اما نكته هيجان انگيز در خصوص اين ستاره نوتروني جاي ديگري بود ميدان مغناطيسي كه به روش مستقيم مورد اندازه گيري قرار گرفت 30 برابر ضعيف تر از ميداني بود كه روشهاي غير مستقيم اعلام مي كرد ند و اين پرسشي تاز ه را مطرح مي كرد منشا اين اختلاف چيست.

در مدلهاي رايج اندازه گيري ميدان مغناطيسي ستاره هاي نوتروني فرض مي شود كه كاهش سرعت ستاره تنها در اثر ميدان مغناطيسي ستاره و واكنش ان با محيط اطراف است د حاليكه به نظر مي رسد، حداقل در مورد 1 E1207.4-5209 عامل ديگري نيز در كاهش سرعت ستاره نقش ايفا مي كند و آن قرصي از بقاياي انفجار ابرنواختري است كه در اطراف ستاره نوتروني باقي مانده است.

حال اين سوال مطرح اسن كه آيا اين مورد تنها يك استثنا و گونه جديدي از ستاره هاي نوتروني است و يا نمونه اي عمومي از اين خانواده از اجرام آسماني است. بررسيهاي بعدي بايد پاسخگوي اين سوال باشد

توربوشارژ

وظیفه توربو شارژ دمیدن هوا با فشار به داخل سیلندر می باشد توربوشارژ با این کار در خروج دود

  کمک کرده در ضمن توربوشارژ با این کار هوای  بیشتری به  داخل سیلندر  تزریق می کند این کار

توربوشارژ باعث بهتر پر کردن سیلندر خواهد شد و راندمان موتور افزایش می یابد

تامین هوای بیشتر در واقع مهیا  ساختن اکسیژن  بیشتر برای  انجام احتراق بوده و این امر سبب

احتراق بهتر سوخت در محفظه احتراق و در نهایت قدرت بیشتر موتور خواهد بود

ادامه نوشته

سيستم ترمز هواپيما

پیشرفتهای بوجود آمده در تکنولوژی مواد، روشهای طراحی و آزمون‌های بعد از ساخت موجب گردیده که در کیفیت و کارائی ترمزهای هواپیماهای جت امروزی بطور چشمگیری بهبود حاصل شود و بدون اینکه فضای بیشتری را اشغال کند دارای اوزون کمتری نسبت به ترمزهای قدیمی باشد. بکارگیری مواد مرکب و فلزاتی که نسبت استحکام به وزن آنها بالاست و نیز استفاده از تحلیل‌های پیچیده کامپیوتری از جمله عوامل کلیدی این پیشرفتها بحساب می‌آید. بهبود کیفی در کارائی ترمزها در آینده با استفاده از مواد پیشرفته عایق‌دار یا دافع گرما، سازه‌های کامپوزیتی، سیستم‌های کامل کننده متناوب و سیستم کنترل گرمائی پیشرفته صورت خواهد گرفت. سیستم‌های ترمز هواپیمای امروزی از انواع اولیه که در آن برای بحرکت آوردن هواپیما بر روی باند از چرخهای اتومبیل و برای کند کردن سرعت آن از پایه‌های کمک‌دار دم هواپیما استفاده می‌شد، بمراتب پیشی گرفته است. چرخها و ترمزهای جدید به هم وابسته‌اند و در ساخت آنها از روش‌های پیشرفته مهندسی استفاده شده و نمونه‌های چندگانه‌‌ای از پیشرفت تکنولوژی مواد را به نمایش درآورده است.


 

ادامه نوشته

پرتابگر زنيت

زنيت امروزه يكي از پرتابگرهای تجاری مطرح دنيا به حساب

ميآ يد. توسعه اين پرتابگر سنگين در ابتدا با هدف حمل محموله های

نظامي و سری صورت گرفت، ا ما با فروپاشي شوروی، زنيت به جمع

پرتابگرهای تجاری پيوست. اين پرتابگر در روسيه و اوكراين توليد و

پرتاب آن زير نظر يك كنسرسيوم بين ا لمللي اداره مي شود. زنيت دارای

دو نوع دومرحله ا ی و سه مرحله اى است كه از اولي بيشتر در پرتاب های

مدار پايين و از دومي برای پرتاب به مدار زمين ثابت استفاده مي شود.

نوع سه مرحله ا ی آن در پرتاب های درياپايه كنسرسيوم سي لانچ مورد

استفاده قرار مي گيرد.

ادامه نوشته

ازمون مایع نافذ در جوشکاری(رنگ نافذ یا فلورسنت)

اصول :

ترکهای سطحی و منافذی که با چشم عادی قابل رویت نمی باشند بوسیله آزمون مایع نافذ شناسایی میشوند.این روش در شناسایی منافذ جوش کاربرد فراوانی دارد .قابل ذکر است که فولادهای آستنیتیک و فلزات غیر آهنی که از روش ذرات مغناطیسی (MT) نمیتوان آنها را تست نمود از روش مایع نافذ ارزیابی میشوند.

آزمون مایع نافذ را به دو طریق ، با استفاده از رنگ مرئی و فلورسنت میتوان انجام داد.بدین صورت که ابتدا سطح قطعه مورد نظر را تمیز و خشک مینماییم (سطح باید عاری از هرگونه شی خارجی مثل براده ها باشد تا مایع نافذ بخوبی داخل ترکها نفوذ نماید.)

سپس بوسیله مایع نافذ(penetrant) سطح موردنظر را می پوشانیم که میتوان این عمل را با اسپری نمودن نافذ و یا غوطه ور ساختن قطعه درون نافذ انجام داد.بر اثر خاصیت مویینگی نافذ به درون ترکها نفوذ میکند و برای اینکه از نفوذ آن اطمینان حاصل نماییم مدتی را صبر کرده(حدود 30 دقیقه) و سپس ماده نافذ اضافی را از روی سطح پاک میکنیم.

ظاهر کننده (Developer) که پودر سفید رنگی میباشد را روی سطح فوق اسپری میکنیم . ظاهر کننده باعث میشود مایع نافذ از ترکها بیرون کشیده شود و درنتیجه رنگ بر روی سطح پس میزند.

سپس بوسیله بازرسی چشمی تحت نور سفید (در صورت استفاده از رنگ مرئی) و یا نور ماورابنفش (در صورت استفاده از رنگ فلورسنتی) نشانه های رنگی ایجاد شده را مشاهده نموده و محل عیوب و ترکها مشخص میگردد. 

استفاده های عمومی:

شناسایی و تشخیص محل عیوب سطحی در مواد بدون خلل و فرج

کاربردها:

شناسایی ترک و منفذ در جوش

شناسایی عیوب سطحی در ریخته گری

شناسایی ترک ناشی از خستگی در اجسام تحت تنش

محدودیتها:

جسم باید تقریبا سطح غیر متخلخل و صافی داشته باشد.

زمان تخمینی جهت ارزیابی:

کمتر از یک ساعت

آشنایی با محیط نرم افزارکتیا

بعد از نصب نرم افزار، آیکون آن در صفحه کامپیوتر قابل مشاھده است که با دوبار کلیک کردن روی آن وارد

محیط( product) شده که ھمانند دیگر نرم افزار ھا شامل قسمت ھای زیر می باشد:

١- نوار منوھا: نام دستورات مختلف در این بخش ھا قرار دارد که با انتخاب دستور مورد نظر ،آن دستور

اجرا می گردد.

٢- نوار ابزارھا : به ازای ھر دستور شکل خاصی تعریف شده که با کلیک روی آن شکل دستور مورد نظر

اجرا می شود.

٣- محیط گرافیکی: که شامل:

نمودار درختی : مراحل ترسیم در این بخش قابل مشاھده و پیگیری است .(در بالا و سمت چپ محیط گرافیکی قرار دارد.)

نمایشگر محور مختصات: جھت دوران و جابجایی محیط گرافیکی یا موضوعات داخل آن از این نمایشگر

مختصات می توان کمک گرفت.(در بالا و سمت راست محیط گرافیکی قرار دارد.)

محور مختصات محلی:عموما در پایین سمت راست صفحه گرافیکی قرار دارد .

صفحات فرضیxy,yz,zxعمود بر ھم: که در مبدا مختصات قرار دارد

محیط گرافیکی: ترسیمات در این بخش انجام می گیرد.

٤- خط فرمان: با تایپ دستور مورد نظر در این مکان ، آن دستور اجرا می گردد.

٥- نمایشگر پیامھا: در این بخش پیامھایی در رابطه با انجام دستورات یا کاری که کاربر بعد از اجرای

دستور باید انجام دھد، ظاھر می گردد.

موشک زمین به هوا یا (SAM ( Surace to Air Missile

معمولا از این نوع موشک ها برای پدافند زمینی در برابر حمله هواپیماهای دشمن استفاده می شود . طراحی آیرودینامیکی این نوع موشک ها بستگی به برد آنها دارد که این برد از چند کیلو متر تا چند صد کیلو متر می تواند باشد . معمولا برای برد های کوتاه از موشک های یک مرحله ای با موتور سوخت جامد یا مایع استفاده می شود و همچنین به منظور به منظور کاهش وزن در برد های بلند از سیستم های چند مرحله ای استفاده می کنند . اثبات شده است که موتور های رم جت و سایر موتور های مکنده هوا از نظر اقتصادی و از دیدگاه وزنی با صرفه تر می باشد . همچنین یکی از معایب استفاده از موتور رم جت این است که برای استارت این موتور ها نیازمند به یک موتور کمکی قوی دارد . سیستم هدایت این نوع موشک ها نیز متنوع است . برای برد های کوتاه سیستم هدایت با اشعه راداری و یا حتی ملدون قرمز دقت بالایی را برای انجام ماموریت موشک ها به همراه دارد .
برای برد های بلند از سیستم های هدایتی هدف یاب و یا ترمینال استفاده می کنند که باعث از بین بردن موثر هدف با دقت زیادی می شود . برای انجام ماموریت در برابر هدف های سریعی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند قابلیت مانور مورد نیاز برای این کلاس از موشک ها می بایست در رنج بالایی باشد . عموما این نوع موشک ها بطور عمودی پرتاپ و یا از یک ارتفاع بلند برای حداکثر تاثیر تخریب پرتاب می گردند .

جديد ترين عضو گروه پدافندي:

جديدترين عضو گروه موشك هاي پدافندي ايران موشكTor-M  ميباشد .ايران در سال 2006 يك محموله 29 تايي از اين موشك را از روسيه تحويل گرفت.

ليستي از موشك هاي پدافند ايراني:

SA-10

SA-5

SA-2 / HQ-2J

SA-6

SA-15

I HAWK

Rapier

● Tigercat

SA-16

SA-7

HQ-7 / FM-80

Stinger

فضـا و زيرساخت‌هاي مورد نياز

مراحل پرتاب و قراردهي ماهواره در مدار

1- مرحله‌بندي پرتاب‌کننده

راکت‌هاي مورد استفاده براي مأموريت‌هاي فضايي به طور معمول از چند مرحله يکي بر بالاي ديگري تشکيل مي‌شوند. هر مرحله يک سامانه‌ي پيشران با سيستم کنترل مجزاست که پس از پايان يافتن سوزش از مراحل بعدي و بار جدا مي‌شود. مزيت اين مرحله‌بندي از اين حقيقت سرچشمه مي‌گيرد که پس از جدايش يک مرحله‌ي سوخته، سامانه سبکتر شده و بنابراين آسان‌تر تا سرعت بالاتري شتاب مي‌گيرد. مزيت ديگر اين است که اين کار امکان طراحي بهينه‌ي موتور براي کار در شرايط جوي ويژه‌اي که موتور در آن کار مي‌کند را به‌دست مي‌دهد.

تعداد مراحل يک پرتاب‌کننده به مسير آن، تعداد و نوع مانورها و محتواي انرژي پيشران آن و عوامل ديگر بستگي دارد و مي‌تواند به شش مرحله برسد. مرحله‌ي نخست که مرحله‌ي تقويت‌کننده نيز ناميده مي‌شود از همه بزرگ‌تر بوده، رانش و ضربه‌ي کل بزرگ‌تري لازم دارد. مرحله‌ي پاياني که به طور معمول کوچک‌تر بوده و اغلب سوخت جامد دارد، بار را حمل مي‌کند. بسياري از پرتاب‌کننده‌ها، از دو تا شش راکت پيراموني يا تقويت‌کننده با سوخت جامد يا مايع دارند که با هم مرحله‌ي نخست مکمل، به دور مرحله ي نخست اصلي را تشکيل مي‌دهند. آن‌ها به طور معمول با مرحله‌ي نخست شروع به کار کرده و پيش از پايان کار آن از سامانه جدا مي‌شوند.

 

۲- مدارها

مدارهاي ماهواره‌ها بيشتر بيضوي و گاه دايروي هستند. اگرچه تعاريف انواع مدارها ممكن است در منابع مختلف تفاوت‌هايي داشته باشد،‌در بيشتر منابع مدارهاي پايين (LEO (Low Earth Orbit)) را مدارهاي با ارتفاع کمتر از 500 و حتي تا 1500 کيلومتر تعريف مي‌كنند. ارتفاع مدار بايد بيرون از جو باشد تا كمترين انرژي صرف غلبه بر نيروي پسا که باعث كاهش سرعت و در نتيجه نزديکتر شدن ماهواره به زمين مي‌شود، گردد. از سوي ديگر پرتوهاي به‌دام افتاده در کمربند ون‌آلن (Van Allen belts) و اثرات نامناسب آن‌ها بر تجهيزات حساس ماهواره نيز انتخاب مدارهاي پايين را الزامي مي‌کند.

مدار قطبي، مدار پاييني است (در حدود ارتفاع 850 کيلومتر) که از دو قطب زمين مي‌گذرد. مدار قطبي با چرخش زمين درون آن، در فضا ثابت مي‌ماند، در نتيجه ماهواره‌ي درون اين مدار پوشش بيشتري از زمين دارد، به همين دليل از اين مدار بيشتر براي نقشه‌برداري و تصويربرداري استفاده مي‌شود.

مدار زمين آهنگ (geosynchronous orbit) ، مداري است که ماهواره درون آن همواره در يک موقعيت زميني جاي دارد. اين مدار بيشتر براي ماهواره‌هاي با كاربري ارتباطي و پيش‌بيني هوا استفاده مي‌شود. به دليل ارتفاع بسيار زياد اين مدار از زمين و در نتيجه نياز به انرژي فراوان براي پرتاب مستقيم ماهواره به آن، از مدارهاي پاركينگ يا استراحت در فرايند پرتاب استفاده مي‌شود. اين مدارهاي موقت مدارهاي زمين- آهنگ انتقالي خوانده مي‌شوند. ماهواره‌هاي مخابراتي ابتدا به مدار پايين پرتاب مي‌شوند تا براي پرتاب به مدار هدف از سرعت مداري در مدار پاركينگ نيز استفاده شود. سپس موتورهايشان روشن شده، نيروي موتورها همراه با سرعت اوليه‌ي مدار پاركينگ، آنها را به مدار زمين آهنگ انتقالي مي‌برد. ماهواره‌ها پس از رسيدن به دورترين نقطه‌ي اين مدار تغيير مسير داده، وارد مدار دايره‌ شکل زمين مي‌شوند. مدارهاي ميان مدارهاي پايين و مدارهاي زمين آهنگ، مدارهاي مياني (Mid-earth orbits) ناميده مي شوند که گاه براي ماهواره هاي مخابراتي با مصارف ويژه کاربرد دارند.

انحراف (Inclination) ، زاويه‌ي ميان صفحه‌ي استوايي و مسير است. مدار استوايي انحراف صفر و مدار قطبي انحراف 90 درجه دارد. چون چرخش زمين به دور خود، سرعت اوليه‌اي به سامانه مي‌دهد، و اين سرعت در مناطق نزديکتر به استوا بيشتر است، پرتاب از استوا به سوي شرق بيشترين بار را مي‌تواند داشته باشد.

سرعت مداري، سرعت لازم براي تعادل با گرانش است، براي مداري در ارتفاع 240 کيلومتر، اين سرعت حدود 27360 کيلومتر بر ساعت است، هرچه ارتفاع مدار کمتر باشد، سرعت لازم بيشتر است.

۳- ماهواره‌ها

ماهواره‌ها از ديد وزني به سه دسته‌ي بزرگ با جرم بيش از 1000 کيلوگرم، متوسط با وزن ميان 500 تا 1000 کيلوگرم و کوچک با وزن ميان 100 تا 500 کيلوگرم تقسيم مي‌شوند. بخش بزرگي از ماهواره‌ها، مخابراتي (ارتباطي) هستند که بيشتر در مدارهاي زمين آهنگ با ارتفاع 35786 کيلومتر جاي مي‌گيرند و وزني از 1000 تا بيش از 4000 کيلوگرم دارند. گاه ماهواره‌هاي مخابراتي در مدارهاي پايين نيز قرار داده مي‌شوند. در سال‌هاي اخير استفاده از مدارهاي پايين با ارتفاع حدود 1000 کيلومتر به خاطر فراهم آوردن پوشش جهاني براي کاربران مخابراتي شخصي و متحرک افزايش يافته است.

ماهواره‌هاي هواشناسي در مدارهاي مختلف از مدارهاي پايين تا مدارهاي زمين آهنگ جاي مي‌گيرند. ماهواره‌هاي نظامي و جاسوسي داراي مداري پايين با انحراف بالا هستند تا سطح بيشتري از زمين را تحت پوشش قرار دهند.

4- پايگاه پرتاب

موقعيت جغرافيايي پايگاه پرتاب، به طور موثري کارايي فرآيند پرتاب را تعيين مي کند. براي مدارهاي پايين و زمين آهنگ، استفاده ي بيشينه از نرخ گردش زمين براي بدست آوردن سرعت مداري لازم به سوي شرق، اهميت ويژه اي دارد. در نتيجه يک پرتاب به سوي شرق با گراي (Azimuth) 90 درجه، بيشترين بازده را دارد. چون پايگاه پرتاب بايد در صفحه ي مداري هدف قرار داشته باشد، عرض جغرافيايي پايگاه، انحراف کمينه اي را که مي توان بدون استفاده از مانور در مسير صعود بدست آورد، تعيين مي کند. چون مدارهاي زمين آهنگ ( به طور اسمي) داراي انحراف صفر هستند، هرچه پايگاه نزديک به استوا باشد، کارايي بيشتري دارد.

فرايندهاي مرکز پرتاب، شامل پردازش محموله و به هم بستن اجزا است. پردازش محموله شامل بازبيني و بررسي محموله و تجهيزات کنترل بر روي زمين، نصب سخت افزارهايي چون باطري ها و سيستم هاي مورد نياز، بررسي فشار و نشتي گاز و آزمون هاي مختلف است. عمليات مجتمع سازي در مرکز پرتاب دربردارنده ي به هم بستن مراحل موشک، آزمون گردشي (spin tests) ، پرکردن مخازن، قراردهي محموله در موشک و آزمون پيش از پرتاب همه ي سامانه ها ( آزمون مجتمع شده) است. نحوه ي بستن محموله به موشک براي سامانه هاي پرتاب مختلف، متفاوت است. روش مرسوم، به هم بستن عمودي است که نخست موشک قائم شده و سپس محوله روي آن نصب مي شود. براي اين کار از برج هاي مختلف استفاده مي کنند که طبقات مختلفي براي قراردهي و بازديد مراحل موشک و محموله به کار مي روند. يک نحوه ي ديگر، به هم بستن افقي موشک بر روي زمين و سپس قائم کردن آن است.

موسسه رها